Veslo je poleg tehnologije supa najpomebnejši del pri supanju. Predstavljaj si, da sediš v novem avtu, ki nima servo volana. Tako nekako je z vesli. Od njihove tehnologije in kakovosti izdelave je odvisna celotna suparska izkušnja. Čeprav vsa vesla na prvi pogled izgledajo podobna, pa so veliko bolj kompleksna. Razlike v veslih boš našel/a v lopati vesla, konstrukciji, trdnosti, teži in ceni. Torej, kaj moraš vedeti o veslih?
Kako je sestavljeno veslo?
Veslo je sestavljeno iz treh delov – ročke, palice in lista oz. lopate.
Ročka je zaobljen ročaj na vrhu vesla, ki omogoča držanje vesla na vrhu. Pravilno oblikovana ročka te prisili, da pravilno obrneš celo veslo.
Palica je tisti del, ki povezuje ročko in list. Nekatera vesla imajo enodelno, t.i. fiksno palico in se ne razstavijo, so prilagojena enemu uporabniku in se jih odžaga glede na njegovo velikost. Druga se z enostavnim mehanizmom razstavijo na dva ali tri dele. Ta t.i. razstavljiva oz. nastavljiva vesla so namenjena družinski uporabi, saj lahko višino vesla prilagajamo različnim velikostim.
Zadnji del vesla je lopata. Lopata vesla je ukrivljena pod določenim kotom, kar omogoča lažje premagovanje upora vode. Pri veslanju mora biti lopata vedno obrnjena stran od tebe, k čemur te sili tudi oblika ročke. Pri lopati sta za rekreativne suparje najpomembnejši lastnosti velikost in oblika.
Oblika in velikost lopate
V osnovi ločimo dve obliki lopate, kapljičasto in bolj kvadratasto.
Vesla z kvadratasto lopato so daljša in ožja, zaradi manjše površine pa generirajo manj upora pri zaveslaju, kar naprednemu suparju omogoča višjo frekvenco zaveslajev. Uporabljajo jih predvsem tekmovalci na daljših razdaljah, za krajše pa si izberejo veslo z večjo lopato.
Vesla s kapljičasto lopato so najpogostejša in namenjena družinski uporabi. List z večjo površino pri zaveslaju generira več upora, kar pomeni, da z enim odrivom pluješ dlje časa. Je pa veslanje s takšnim veslom nekoliko bolj naporno, saj je potrebno več energije za premagovanje upora vode. Takšna vesla so primerna za supanje po mirnih vodah, za daljše suparske izlete ter za lovljenje valov.
Velikosti lopate so različne, od SX do SL. Večja kot je lopata, večji je odriv, vendar pa je zanj potrebno več moči. Svetujemo, da izbereš velikost lista M ali L. Listi se razlikujejo tudi po različni prožnosti, materialih, tehnologiji izdelave in impregnaciji, kar je odvisno od vsakega posameznega ponudnika.
Material palice
Material vesel, ki se pojavlja ob poimenovanjih, se osredotoča na material palice. Ponavadi so to aluminij, steklena vlakna ali karbon.
Aluminijasta vesla so najpogostejša in najcenejša, vendar tudi najtežja. Poleg višje teže je njihova slabost tudi morebitna oksidacija in rjavenje, če za njih ne skrbimo pravilno, prav tako imajo aluminijasta vesla zelo malo vzgona in kaj hitro potonejo.
Vesla iz steklenih vlaken so lažja od aluminijastih in so primerna za daljše supanje.
Najboljša, najlažja in tudi najdražja so karbonska vesla, ki so primerna za izkušene suparje. Veliko ponudnikov sup opreme ponuja tudi mešane materiale, na primer veslo iz kombinacije steklenih vlaken in karbona, ki je nekako tudi najboljša kombinacija kakovosti in cene, primerna za rekreativne suparje.
Material lopate in ročke
Lopata in ročka sta najpogosteje izdelana iz ABS plastike, sledijo tiste iz kompozitnih materialov in zadnje najlažje in najdražji so listi izdelani iz karbona.
Prednost vesel na katerih je lopata iz ABS plastike je predvsem v tem, da so praktično neuničljiva in prenesejo vse vrste zlorab. Se z njimi brez skrbi odrinemo od pomola, se ne rabimo jeziti če jih otroci vlečejo po tleh. Dobijo prasko ali dve, zlomiti pa jih je skoraj nemogoče.
Listi, izdelani iz steklenih in karbonskih vlaken, so že izdelani po drugačnem postopku in precej bolj občutljivi na poškodbe. Seveda pa so vesla na katerih so listi iz teh materialov precej lažja in tudi sam list je veliko bolj tog.
Za družine, začetnike in tam, kjer bo sup uporabljalo več oseb, se priporoča veslo z plastičnim listom. Če pa želite od supanja kaj več, pa se pred nakupom temeljito pozanimajte in testirajte, saj so razlike ogromne.
Eno-, dvo- ali trodelno veslo?
Enodelna oz. fiksna vesla se pripravijo po meri uporabnika, ponavadi so to tekmovalci ali zelo resni rekreativci. Vsi rekreativni, nedeljski in občasni suparji posegajo po večdelnih veslih, ki so veliko bolj praktična za transport ter omogočajo nastavljanje višine za različne uporabnike. Dvodelna vesla so tista, kjer se palica razstavi na dva dela, trodelna vesla pa se razstavijo na zgornji del palice, spodnji del palice ter list.
Oblika palice
Morda se ne zdi pomembno, vendar imajo tudi palice različne debeline in oblike. Najbolj klasična je okrogla palica premera 29 mm. Za manjše otroške ali ženske roke so na voljo vesla s tanjšimi palicami, tam do 26mm. Obstajajo tudi palice ovalne oblike, ki se naravno prilegajo oprijemu ter omogočajo natančen in nadzorovan oprijem.
Pravilna višina in drža vesla
Pravilna drža vesla vpliva na vse, tako na suparsko izkušnjo kot na bolečine v hrbtu. Preden greš v vodo, moraš nastaviti pravilno velikost vesla.
Optimalno višino dobiš tako, da veslo postavitš pred sabo, ga nastaviš na višino tvojega telesa ter mu dodaš višine še za eno dlan.
Pravilno držo vesla boš dobil/a tako, da boš z eno roko veslo prijel/a ročko, z drugo pa palico ter dvignil/a veslo nad glavo, pri čemer roke pokrčiš za 90°.
Veslo vedno držimo za ročko in palico, saj s tem varčujemo z energijo. Morda boš kdaj videl/a kakšnega šprinterja, ki namesto na ročki drži veslo pod njo – na tak način se delajo krajši in hitrejši zavesljaji, ki pa jih ponavadi uporabljajo tekmovalci pri šprinterskih preizkušnjah.
Skrb za veslo
Veslo ne potrebuje posebne nege. Dovolj bo že, če ga po uporabi na morju razstaviš in spereš s sladko vodo, da preprečiš zastajanje soli v mehanizmu za sestavljanje. Podobno velja za sladke vode, saj lahko ostanki vode v veslu povzročijo neprijeten vonj. V kolikor boš boš za veslo odštel/a veliko denarja, mu privošči še kakšno torbo ali pokrivalo za veslo, s katerim ga boš dodatno zaščitil/a pred zunanjimi vplivi.
Kaj so bistvene razlike med slabim in dobrim veslom?
Prvo in najbolj opazno smo že omenili, in sicer teža vesla. Težje kot je veslo bolj nas bo utrujalo.
Druga zelo pomembna lastnost je kvalitetna izdelava, kar je še posebej pomembno pri nastavljivih in večdelnih veslih. Pri teh je težava v zračnosti v spoju med zgornjim in spodnjim delom palice. Samo štift in sistem cev-v-cev ni dovolj, saj bo veslo na tem mestu dobilo zračnost, ki postane zelo moteča. Nujno mora imeti še zaponko, s katero se enostavno zapre ali pa da je cev odrezana pod kotom. Prav tako je pomembno, da je zaponka na zgornjem delu, kjer nastavljamo višino, dovolj močna, da se nam veslo med veslanjem na poseda.